Legyen szó szándékos rosszindulatú beavatkozásról, műszaki hibáról, vagy emberi mulasztásról, minden vállalat ki van téve az adatszivárgás, a zsarolóvírusok és egyéb támadások veszélyeinek. A cyberincidensek nemcsak az adatok sérülésével, hanem a vállalat üzletmenetének megakadályozásával, bírságokkal és súlyos reputációs károkkal is járhatnak. Egyetlen hiba, egyetlen támadás a vállalat egészére kiható kockázatot jelent és szerteágazó gazdasági kárt okozhat.
MI A CYBERBIZTONSÁG?
A cyberbiztonság a hálózati és információs rendszereknek és felhasználóinak, valamint a cyberfenyegetések által érintett más személyeknek és vállalatoknak a védelméhez szükséges tevékenységeket, eszközöket és eljárásokat foglalja magában.
Cyberincidens az informatikai és telekommunikációs rendszereket ért műszaki hiba, gondatlanságból fakadó mulasztás vagy szándékos támadás.
A cyberbiztosítás a cyberincidensek kezelésének negatív gazdasági következményei ellen nyújt pénzügyi védelmet. Legyen szó adatlopásról, zsarolóvírusról, vagy a vállalat működését megakasztó támadásról, a biztosítás fedezetet nyújt a vizsgálati költségekre, az adat-helyreállításra, az adatvédelmi bírságokra, illetve a sérült üzletmenet helyreállítására. Emellett a cégek jogi képviseletét és az incidensek kommunikációs kezelését is támogatja, ezzel segít megőrizni a vállalat pozitív piaci megítélését és csökkenteni az ügyfél- és partnervesztés kockázatát.
MI ELLEN NYÚJT VÉDELMET A CYBERBIZTOSÍTÁS?
KINEK VAN RÁ SZÜKSÉGE?
MILYEN GYAKORIAK A CYBERINCIDENSEK?
A Sophos biztonsági szoftvereket és hardvereket gyártó cég felmérése szerint 2023-ban minden ötödik magyar vállalkozást ért cybertámadás. A zsarolóprogrammal megtámadott magyar vállalatok 39 százaléka döntött úgy, hogy kifizeti a váltságdíjat.
A vállalatok fele 10 millió forint alatti összeget fizetett, 29 százalékuk 10 és 50 millió forint közötti összeget, 13 százalékuk 50 és 100 millió forint közötti összeget, míg 8 százalékuk 100 millió forint feletti összeget fizetett ki.
KONKRÉT ESETEK:
OTP Bank adathalász (phising) támadások: Az OTP Bank az utóbbi években többször figyelmeztette ügyfeleit adathalász e-mailekre és SMS-ekre, amelyekben csalók a bank nevében próbálnak bizalmas adatokat megszerezni. A konkrét káreseményeket ritkán hozzák nyilvánosságra, de a bank cyberbiztosítása mindig fontos szerepet játszik az ilyen incidensek kezelésében és az esetleges károk fedezésében.
Kormányzati és pénzügyi intézmények elleni túlterheléses (DDoS) támadások: 2021-ben több magyar kormányzati és pénzügyi intézmény weboldala vált túlterheléses támadások célpontjává, amelyek miatt az oldalak időszakosan elérhetetlenné váltak. A cyberbiztosítások fedezték a helyreállítási feladatokhoz és a technikai szakértők igénybevételéhez kapcsolódó költségeket.
Önkormányzatok zsarolóvírus-támadásai: 2020-ban több magyar önkormányzat informatikai rendszereit érte zsarolóvírus-támadás, amelyek során a támadók titkosították az adatokat és váltságdíjat követeltek a helyreállításért. A cyberbiztosítással rendelkező önkormányzatok esetében a biztosítók fedezték a helyreállítási költségeket és a szakértői támogatást.
Litvániai plasztikai sebészet: Betöréses lopás során egy laptopot eltulajdonítottak és informatikai nehézség nélkül fértek hozzá a magánklinika pácienseinek rendkívül érzékeny egészségügyi adataihoz. A botrány miatt a klinika elveszítette ügyfeleit és működése ellehetetlenült, a vállalkozást felszámolták.
Shields Health Care Group adatvédelmi incidens: A vállalat saját mulasztásának köszönhetően körülbelül 2 millió személy adatai szivárogtak ki, beleértve neveket, címadatokat, társadalombiztosítási számokat, bankkártyaadatokat és egyéb szenzitív információkat.
NHS WannaCry támadás: Az Egyesült Királyság Nemzeti Egészségügyi Szolgálatát (NHS) is elérte a WannaCry zsarolóvírus támadáskampánya és számos kórházban okozott működési zavarokat. A támadás miatt műtétek maradtak el és a betegek ellátása akadozott. Az intézmények cyberbiztosításainak jelentős szerepe volt a károk enyhítésében és a rendszerek helyreállításában.
Maersk zsarolóvírus-támadás: A világ egyik legnagyobb szállítmányozási vállalata is a WannaCry támadás áldozata lett. A cyberincidens jelentős üzletmenet-kiesést okozott, és a vállalat becslése szerint mintegy 300 millió dollár veszteséget eredményezett. A Maersk rendelkezett cyberbiztosítással, mely segített a helyreállítási költségek fedezésében.
MIBEN ÉS HOGYAN TUDUNK SEGÍTENI?
Nemzetközi alkuszhálózatunk szakértelme és kapcsolatai révén a legjobb cyberbiztosításokat kínáljuk ügyfeleinknek. Hozzáférünk a hálózat nemzetközi tapasztalataihoz, és erős hazai, valamint nemzetközi biztosítói kapcsolatainkkal teljes körű kockázatkezelési és biztosítási megoldásokat nyújtunk.
Biztosító partnereink kizárólag olyan piacvezető társaságok, amelyek stabil pénzügyi háttérrel és a piacon elérhető legmagasabb kockázatvállalási kapacitásokkal, valamint több, mint 10 éves szakmai tapasztalattal bírnak a cyber- és adatvédelmi biztosítások területén.
Gyors és egyszerűsített szerződéskötési és kárrendezési ügyintézésünkkel magas szintű támogatást nyújtunk ügyfeleink számára, proaktívan veszünk részt az adminisztráció kezelésében és a biztosítóval való kapcsolattartásban.